Ahad, 19 Oktober 2008

Tips..

Post kali ni mungkin berguna untuk aku sendiri dan pengintai blog Naleng sekalian..last2 sem mcm ni aku slalu gak stress..mcm2 stress sbnarnye; ada yg stress ngn keje, asgmnt, kawan2,mmg x abis la klu aku list kat sini. tips kat bawah ni kita boleh ubah secukup rasa mengikut keadaan stress kita tu.. so? mai kita pakat2 baca...





Tekanan perasaan atau stress boleh dihindari jika anda berupaya meningkatkan kemampuan dan keyakinan diri untuk mengatasinya.Cara termudah mengatasi stress ialah dengan mencari puncanya.Sekiranya beban kerja merupakan punca, berilah perhatian lebih terhadapnya dan cubalah menyelesaikan setiap masalah yang timbul dengan sebaik mungkin.Punca stress amat penting diketahui jika tidak anda akan teraba-raba dan gagal mengatasi masalahnya.Buat beberapa garis panduan yang menjadi keutamaan dalam menyelesaikan masalah anda. Cuba selesaikan satu persatu.Teknik Melegakan Stress Walaupun tidak dapat menyelesaikan keseluruhan stress anda, teknik berikut mampu mengurangkan kekusutan fikiran dan melegakan ketegangan anda.


1. Rehat seketika antara waktu kerja boleh melegakan ketegangan emosi, kekusutan fikiran dan ketegangan fizikal.


2. Merangka jadual kerja seharian anda. Berikan keutamaan kepada yang paling penting.Selesaikan satu persatu.


3. Bersikap realistik. Jangan bebankan diri anda jka tidak mampu melakukan sesuatu pekerjaan. Atau, lakukan secara beransur-ansur tetapi tetap.


4. Banyakkan pergaulan, jangan abaikan teman-teman atau keluarga sendiri semata-mata kerana terikat dengan jadual kerja yang ketat. Mereka adalah pembantu kita di dalam kesusahan.


5. Kerap bersenam dengan melakukan aktiviti-aktiviti fizikal yang boleh mengurangkan ketegangan. Ia juga mampu menyenyakkan tidur dan mengelakkan kerisauan yang tidak menentu.


6. Luahkan masalah anda kepada orang lain seperti pasangan anda, keluarga dan teman-teman yang mungkin boleh membantu. Hasilnya anda akan berasa lega.


7. Bercuti sambil berehat untuk merehatkan fikiran anda. Tidak perlu melancong ke luar negara, dalam negara sendiri sudah mencukupi.


8. Jangan memendam rasa. Kesilapan lepas dijadikan pengajaran bukannya dikesali untuk sepanjang hayat. Ingat, semua orang melakukan kesilapan dan kita tidak terkecuali.


9. Jumpa doktor atau pakar jika masalah tidak juga dapat diatasi; jangan segan berjumpa doktor atau pakar untuk mendapatkan khidmat kaunseling.


10. Yang paling penting adalah dekatkan diri kita kepada-Nya. Banyakkan berdoa dan beramal InsyaAllah stress yang menular dalam diri kita dapat dihindar..

2 ulasan:

yOuJiE.. berkata...

heheeee...tips berguna tu!!! Tp yg lebih berguna bile ader kwn yang menyokong disisi, ececehh....tq!!!

Aizat berkata...

Hilang rasa stress pas baca entri nie, naleng pun ilang jgak skit2